torsdag den 13. januar 2011

Uinspireret - og helt til rotterne

Fik I den? :o)

Ja jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har været særlig aktiv med dagens siden vi kom ind i det nye år, men det skyldes altså at jeg har lidt meget om ørerne i tiden. Både med sygdom og rotter under gulvet!

For vi er desværre ikke kommet af med ham her - og alle hans venner og familie - endnu, og det er jeg ved at synes er noget træls! For nu at bruge et godt jysk udtryk.


Det pusler, kribler og krabler under gulve, inde i vægge og op af faldstammer og der lyder piv og høje lyde dernede fra. Jeg har det MILDT SAGT meget dårligt med det.

Kloakmand har været ude, lavet røgtest, kameraundersøgelse af kloak osv og nu kommer de så på mandag og går igang med at brække vores gulv op på må og få. Hullet kan nemlig ikke findes! Og når gulvet brækkes op = adgang til hele huset for rotterne.

Endvidere har hverken vores forsikring eller entreprenørens forsikring (vi bor i forholdsvis nybygget hus) meget lyst til at dække dette, så de siger at så længe det ikke er bevist hvis fejlen er er det for egen regning. 

Ja der er meget der kan holde mig vågen om natten i tiden kan I godt høre.... og så er det at man forbander sin egen nysgerrighed og internettet, hvor man kan finde diverse spændende afsløringer om rotterne:

Skadedyrenes Houdini
Rotter er dygtige gnavere. Faktisk så dygtige, at de kan gnave sig gennem alt, der er blødere end marmor og det er en del. De kan også klatre op ad mure og mase sig igennem huller, der kun er 2 cm i diameter og så kan de springe ca. 75 cm op i luften, så det er ikke underligt, at det er så svært at sikre sig mod disse skadedyr. 
 

Har I ikke lidt ondt af mig nu? Bare lidt..... :o)

23 kommentarer:

  1. ikk bare lidt, meget ondt af dig :-(

    SvarSlet
  2. Meget ondt af dig, krydser fingre for at de finder hullet på mandag.

    SvarSlet
  3. Jeg har rigtigt ondt af dig. Sender en masse godt-humør-tanker afsted, og håber I snart får dem udryddet.

    SvarSlet
  4. Hvor er I bare søde - tusind tak - jeg har det allerede lidt bedre :o)

    SvarSlet
  5. Æv, det lyder ikke rart! Jeg har kun prøvet at have mus i huset og synes det var ÆKELT!

    Jeg får helt lyst til at sende min vens hund hjem til dig, den har et seriøst jagtinstinkt og har både fanget rotter og mus - desværre er den kanp så glad for andre mennesker end dem den kender :(

    SvarSlet
  6. Ja nogle hunde er rigtig gode til den slags, men Cookie er desværre ikke. Så snart der lyder et piv fra under gulvet har hun gemt sig under sengen. Kattene er meget interesserede til gengæld og sidder limet fast og holder øje.
    Nogle af vores naboer har en Dansk-Svensk gårdhund og da de var inde forbi nytårsaften gik den helt i selvsving og ville ind i væggen og ned under gulvet for at fange rotterne! Rottefængeren fra Kbhs kommune fortalte faktisk at en kollega bruger sådan en hund til at hjælpe med at fange rotterne! Desværre døde en af hunden da den fik en meget farlig virus fra rotten.... de bærer jo rundt på alt muliglt skidt :o(

    SvarSlet
  7. Har man fanget en, eller fundet nogle ekskrementer, så man er 100% sikker på at det er rotter.

    SvarSlet
  8. Ikke fanget en endnu nej, men ja der er desværre efterladenskaber og lugt.

    SvarSlet
  9. Nå okay, jeg går ud fra at det er en kloaklugt eller noget hendad svinestald, for det er sådan at rottelugt er. Er efterladenskaberne ca 4mm tykke, og længden ca fra 5mm og op til ca 17mm så er det rotteekskrementer, det er mest tykkelsen jeg lægger mærke til, og er ekskrementerne fundet under gulv eller oppe på loftet.

    SvarSlet
  10. Lige præcis en meget gennemtrængende kloaklugt.
    Jeg har ikke set efterladenskaberne men det er en rottemand der har været ude så han har styr på det.
    Ville ønske det var små søde mus :o)

    SvarSlet
  11. Nå okay. kloaklugt og pibelyde kunne godt tyde på at det er rotter. Det er bare mærkeligt at der ikke er posetiv røgprøve, og at de ikke har fundet noget på deres filmning. Jeg har før haft en tilsvarende sag, og det viste sig at det var en gennemgnavet vacumventil, som var inde i væggen bag toilettet, her var deres filmning og røgprøven ikke til gavn, så vær opmærksom på det.

    SvarSlet
  12. Mange tak for hjælpen. Det lyder som om du har godt styr på det.
    Røgprøven viste et hul, men det kunne bare ikke lokaliseres.
    men det er i væggen ved toilettet de er, så jeg vil bestemt være opmærksom på det du siger - mange tak.

    SvarSlet
  13. Iøvrigt ville en trænet rottehund gøre stor gavn her, den ville kunne fortælle dig i hvilket rum det er galt. Desværre er det ikke ret mange der har sådan en hund.

    SvarSlet
  14. Åh nej, Hanne :( Din stakkel....jeg føler med dig; det er så væmmeligt med skadedyr.

    SvarSlet
  15. Det er jo et nyere hus i bor i, så der burde være tegninger over kloaken. I kan få tegninger udleveret hos Kommunen ganske gratis. Hvis tegningerne viser at der er en vacumventil i væggen, kan man afmontere toilettet og køre et lille camera ned i faldstammen og herefter dreje det rundt så man kan filme det lille stykke faldstamme som går ind i væggen for at se om vacumventilen er gennemgnavet. Rep vil herefter kun være et lille hul i væggen.

    SvarSlet
  16. Tak Malsen - ja det er noget møg :o(

    Anynym - mange tak igen... men de kommer jo mandag og går igang med at brække gulvet på. Jeg vil nu sige det med ventilen til dem, for det ville da være skønt hvis det kunne undgåes at brække op. Rotterne er lige præcis derinde i væggen hvor faldstammen er - bag toilettet, så det gir god mening.
    Arbjder du med den slags hvis jeg må spørge?

    SvarSlet
  17. Ja jeg har en del erfaring i faget, og samtidigt er det også en hobby for mig, og kender en del til håndværkere og andre rottefængere (og det er ikke posetivt), men i og med at jeg er rottefænger i en anden Kommune, må jeg helst ikke blande mig i andres arbejde. Håndværkerne som kommer på Mandag har vel forhåbentlig kloaktegninger over huset, ellers arbejder de jo i blinde, 90% af rotter indendørs skyldtes kloakfejl, så tegningerne skal de da have med, "Ikke"

    SvarSlet
  18. Hmmm... de har godt nok ikke nævnt tegningerne med et ord, men du har ret - det er i blinde gulvet brækkes op. De har en formodning om hvor problemet er, da det har været samme sted i 3-4 andre huse (vi bor i rækkehus).
    Jeg må sige at rottefængeren fra Københavns Kommune har været helt fantastisk... han har hjulpet så meget og det er hans skyld, at forsikringen overhovedet ville gå ind i det... han virker som om han har meget styr på det, men han laver jo seføli ikke hullet.
    Du skal altså have mange tak for dine input. Det vil jeg helt sikkert nævne for dem mandag (skal nok blande dig udenom). Tak igen.

    SvarSlet
  19. Hvis det er en rottefænger fra Købbenhavns Kommune er det OK, bare det ikke er fra et privat firma.

    SvarSlet
  20. Nej det er fra kommunen og ok ;o)
    God weekend.

    SvarSlet
  21. Hej Hanne,

    Hvor er det synd for dig og din familie. Æv!

    Håber I får bugt med det.

    /Chau

    SvarSlet
  22. Dorte Stormly Enevoldsen17. januar 2011 kl. 02.28

    Kære Hanne
    hvor jeg føler med dig. Jeg har selv været det igennem - i et netop nyrenoveret hus som var klar til indflytning. 2 rotter flyttede bare ind før mig. Den ene røg straks i en fælde den anden tog det 3½ uge af få styr på. Efter 3 uger gav jeg op og bad om at få lagt gift ud. Det skulle jeg have valgt fra starten af. Den gik efter indtagelse af giften i en elfælde og så var problemet løst, men nøj for en omgang så frustrerende og modbydeligt. Håber det bedste for jer.
    Mange tanker Dorte

    SvarSlet
  23. Tak Chau.

    Og mange tak Dorte. Som du kan se i mit nye indlæg fandt de så endelig hullet idag og har lukket det. Vi er bare bange for at rotterne så er blevet spærret inde og hvad gør de så? De kommer vel ikke ind i huset? Vores badeværelse er også lukket af, da der jo er åbent ned til kloakken.
    Puha - det lyder sørme heller ikke rart med din historie. Godt det lykkedes til sidst. Jeg er ikke vild med gift, da jeg jo har dyr :o(

    SvarSlet

Sig noget :o)